Home Ads

2019. május 31., péntek

A herceg mocskos titka - @Elina10296


A HERCEG MOCSKOS TITKA
Fülszöveg

"Megöltem egy embert... azóta cipelem vállamon az akkor történtek súlyát. Most pedig? Egy puccos és tökéletlen királyi kastély életének közepén találom magam. És mi a legrosszabb? Hogy én lettem az Ő mocskos kis titka...

Kicsinálja az idegeimet azóta, hogy itt van. És nem csak azért, mert a nevelő apám fattya, hanem mert kész elfoglalni a helyemet a királyi családban. De nagyon tévedsz édesem, ha azt gondolod, hogy átadom a helyemet..."



Értékelés


A regény Valentina Delon viharos életét, és Clay Vermoulen herceggel való titkos kapcsolatát mutatja be.

Borító

Igényesen elkészített, illeszkedik a történet címéhez, az egyetlen, akit hiányolok róla az történet főszereplője Valentina, akiről az alkotás gyakorlatilag a címét is kapta. Illetve, még annyi személyes meglátásom lenne a megválasztott kép kapcsán, hogy a rajta szereplő férfi túl idősnek tűnik Clayhez. Én a borító alapján nem két egyetemista főszereplőre számítottam.

Fülszöveg

Ütős, rögtön a mélyvízbe dob, már önmagában az első két mondat is. Remekül konkretizálja a történet elején induló fő konfliktus szálakat, épp ilyennek kell lennie egy fülszövegnek.

Helyesírás

Általánosságban rendben találtam, többnyire központozást is jól használja az író, de még akadnak hibák, elütések, vagy a vesszők helytelen használata.
Egy példát említve:
"tősgyökeres new yorki" Helyesen: "tősgyökeres New York-i."
Mellette jelentését tekintve a tősgyökerest nem használnám a New York-i esetében, de ez is mindössze személyes meglátás.

Észrevettem, hogy Valentina neve néhány alkalommal a dialógusok során Valentine-ként szerepelt, ezeket érdemes kikeresni, és javítani.

Néhány átolvasást, ellenőrzést követően ezek a hibák könnyen kiküszöbölhetők, esetleg egy béta segítsége is sokat jelenthet, ha az író maga nem szúrja ki őket.

Fogalmazás

Ami elsőként feltűnt, hogy Valentina és Clay fejezetei már fogalmazásukban is különböznek, ami jól tükrözik jellembeli különbözőségüket.
Valról már ennyiből is kiderül, hogy egy igen erős lány, csípős a nyelve, és nagyon határozott. Kifejezetten meglepett, hogy mellette művészeti hallgató, ami általánosságban két külön pólusnak gondolnék, de ezzel is jól érzékelteti az író, hogy árnyalt személyiség.
Clay az érem másik oldala olyan szempontból, hogy sokszor jóval vulgárisabban fogalmaz, ami számomra igen meglepő, tekintve, hogy hercegről van szó. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ez lehetetlen, de úgy gondolom a jó modor tőle egy alapvető elvárás, és persze kifelé, így is kommunikál, míg perverz megnyilvánulásai gondolataiban köszönnek csak vissza, de ez egy erős kettősséget mutat a jellemében. Éppen, ezért kíváncsi vagyok hova is fog kikerekedni az ő személyisége.

Áttérve a fogalmazásra, amik igazán gyakori, és szembetűnő hibák voltak, azok a szóismétlések, és nem megfelelő szófordulatok, kifejezések, ragok használata.
Ilyenekre gondolok, mint például:
"...amit most a lelkemen érzek.". Helyette: "...amit most a lelkemben érzek.".
"Ettől pedig falra megyek..." Helyette: "Ettől pedig falra mászok..."
"...minden figyelmét rám szenteli." Helyette: "...minden figyelmét nekem szenteli."
Szóismétlésre példa:
"...Valentina már kiugrik a kocsiból. Kiszállok a kocsiból, és utána kiáltok."

Szintén gyakori eset kezdő íróknál, hogy a sorok között, a szereplő kiszól az olvasónak, egy olyan műben is, ami bár E/1-ben íródik, de valójában nem naplóként íródó történet. Kizárólag ilyen alkotások esetében fogadható el egy-egy kiszólás, amiben a karakter tudja, hogy ő valakinek meséli a történetet.
Ilyen eset volt például:
"Valentina kiszámíthatatlan, nagyszájú, és túlságosan is kiszámíthatatlan. Vagy ezt már mondtam? És azt mondtam már, hogy..."

A számok használatával is vigyáznék. Van egy olyan rész, ahol Valentina így szól:
"Ki van nyalva őfelsége segge 0-24 órában." Én kerülném a számokkal történő kifejezést, nagyon kiugrik a szemnek, helyettesíteném valami olyannal, mint az éjjel-nappal, vagy egyéb hasonlók megoldásokkal.

Mindezen fenti elírások javíthatóak ellenőrzéssel, átolvasással, ahogy a helyesírás esetében is. Érdemes játszani időnként a mondatokkal, így sokkal érzékletesebbé válhat a történet az E/1 használata mellett.

Történet

A kezdés igazán beránt, rögtön egy gyilkossággal kezdünk, és bár még csak a kilencedik fejezetnél tartunk, már így is szinte vágtat előre a történet. Minden fejezet fordulatos, szépen benntartja az olvasót. Kiderült kicsoda pontosan Valentina, mi történt az édesanyjával, hogyan fajult nevelő apjával lévő kapcsolata ilyen végzetessé, mindezt ráadásul az édesapjának is bevallotta, aki helyén kezelte a helyzetet.
A főszereplők is egészen kezdik megkedvelni egymást, meglepett, milyen gyorsan túllendültek a köztük lévő kezdeti nehézségeken, persze nem gondolom, hogy már le tudtunk volna minden nézeteltérést, mivel a két fiatal igencsak eltérő közegből érkezett. Clay számomra meglepően hirtelen váltott empatikus álláspontra, de jó volt látni, hogy kezdeti ellenszenvén felül tud kerekedni, sőt láthatóan nagyon is vonzónak találja Valentinat.

Az egyetlen, ami még nem derült ki, és kíváncsian várom a folytatásból, hogy mi adja majd a történet fő konfliktusát? Hogyan lesz Valentina-ból a herceg mocskos titka? Vajon miért lesz ez titok? Hisz valójában nem is testvérek. Meglehet Claynek már kikövezett jövője van, de ez csak egy tipp.

Jó látni, hogy a főbb szereplőkön kívül mellék karakterek is szerepelnek időnként, és természetesen felbukkant egy másik férfiú is Johny képében, aki bizonyosan összekuszálja majd a szálakat. Remélem idővel több karakterrel is kiegészülnek majd a részek, akik színesítik, élőbbé teszik a történetet.

Előadásmód

A dialógusok érzékletesek, szépen kidomborodnak belőlük a jellemek. Amit leginkább hiányolok, azok a leírás részek a környezetről, mert sokszor önmonológok egészítik ki a párbeszédeket. Mindent összevetve ügyes munka, mert bent tartja az olvasót, megfelelően adagolja az információkat.
Amit mindenképp szerettem volna megemlíteni, de nem tudtam hova illesszem bele az, hogy a fejlécek, az elválasztó jelzések a jelenetek közt, az apró kis illusztrációk, mind szép egységet alkotnak a történetben, ez külön öröm a szemnek, és a fejezet címek is igen találóak, látványosak.

Összeségében, megkapó az alap ötlet, és természetesen a két főszereplő viszi el a hátán a történetet, remekül szövi az író a szálakat. A tetőpont még bizonyára messze van, meglehetősen az elején járunk a sztorinak, így kíváncsian várom a folytatást!


A 2019. júniusi versenyen elért pontszámai

Borító: 9 pont
Fülszöveg: 10 pont
Helyesírás: 8 pont
Fogalmazás: 8 pont
Történet: 8 pont
Előadás mód: 9 pont
Összpontszám: 52 pont

A kritikát írta és pontozta: Mila



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kattintások

Kapcsolatfelvétel

Név

E-mail *

Üzenet *