Home Ads

2019. május 31., péntek

Vörös végzet - @Aster Aeris


Vörös végzet
Fülszöveg

"Miraj- aki egy zárkózott, asszociális depresszióval küzdő fiú-, és Jack- aki népszerű, jólelkű, ám igaz barátok terén jócskán híján lévő srác- sorsa keresztezik egymást. A barátságot nem tapasztalt szereplőink egymásra találnak, majd a dolgok felgyorsulnak, és már abban se biztosak, hogy itt barátságról van szó."





Értékelés

A történet során Miraj és Jack kialakuló kapcsolatát, és annak végkifejletét követhetjük nyomon. Az események során a két fiú barátsága, hamar bonyolulttá, mély kötődéssé, szerelemmé változik.

Borító

Meglehetősen élénk szín látható a keretnél, a kép jó választás, visszaköszön ezekről a történet fő témája. A cím, és az író betűtípusa nem ideális borítóképekhez, én nagyobb távolságot is hagynék a kettő között az olvashatóság kedvéért, vagy a címet akár felső sávra is lehetett volna helyezni. Látszik, hogy az alkotó dolgozott vele, de egyértelműen nem olyan személy keze munkája, aki foglalkozik borító készítéssel. (Az eredeti borító már nem volt elérhető a wattpadon.)

Fülszöveg

Röviden és tömören összefoglalja a történet fő irányvonalát, de picivel jobban is felcsigázhatná az olvasó érdeklődését, hatásosabb lenne egy kérdéssel lezárni a végét, amivel bevonza az erre tévedőt.

Helyesírás

A kezdő alkotók legjellegzetesebb hiba elemei fedezhetőek fel benne. Ami szembetűnőbb volt, hogy a fejezetek előrehaladtával a műben egyre több helyesírási hiba szerepelt, mindez valószínűleg annak tudható be, hogy az alkotó sietett az újabb, és újabb részek publikálásával. Olyan érzést keltett bennem, mintha eleinte többször is átolvasta volna az elkészült fejezeteket, de később, mintha már ez ritkábban történt volna meg.
A hibák újra ellenőrzéssel mind javíthatóak, érdemes őket ismét átnézni, mert egyes esetekben olyan elütéseket is találni, amik nem pusztán kizökkentik az olvasót, de a mondat jelentését is megváltoztatják.
Célszerű a helyesírás ellenőrzővel átnézni a fejezeteket még publikálás előtt, de nem szabad teljeséggel a szövegszerkesztők véleményében sem bízni, hiszen vannak kifejezések, melyek megfelelő leírása a fogalmazás kérdése, amit egy gép nem tud eldönteni. Ilyen esetekben hasznos segítséget tud nyújtani az mta helyesírás felülete, ott a kérdéses szavak jelentésük szerint is ellenőrizhetőek.

A legjellemzőbb hibák közé tartozik, hogy hiányzik a gondolatjel után, vagy előtt elhelyezendő szóköz. A dialógus központozása sem mindig megfelelő, előfordult, hogy akkor sem kezdett új mondatot az író a gondolatjel után, ha szükséges, például cselekvések, vagy önmonológok esetén. Meglepően sok esetben használta a három pontos gondolat lezárást, valójában ilyen gyakori használatára nincs szükség, a legtöbb esetben ponttal is lezárható lenne a szereplő adott gondolatmenete.

Találtam olyan eseteket, hogy nem a szövegkörnyezetnek megfelelő kifejezést használta az alkotó, ezek olyan elírások, amik újraolvasás közben kiszűrhetőek. Ilyen például:
"Ugyanis itt vagy egy ember, aki..." Ennél a mondatnál érthető módon elgépelte az író, és vagy helyett van szót szeretett volna használni.

A számok, a novellák, regények esetében betűvel írandók, ezeket minden esetben javítani szükséges, a fejezetek alatt egyes helyeken jól használja az író, de máskor számokkal írja le.

Előfordult, hogy lemaradt, vagy nem megfelelően ragozta az adott kifejezést az író, vagy egyetlen mondaton belül változott az egyes és többesszám használata. Illetőleg akadt olyan is, hogy angol kifejezést használt toldalékolva, amit szerintem érdemesebb lenne magyar kifejezésre cserélni, ilyen például a feeling. Alapvetően a dialógus során sem célszerű a használata, de a leírás részekbe nem illik bele egy magyar nyelvű történetben.
Olyan esettel is találkoztam, hogy nem magyar betűkészletnek megfelelő ékezet szerepelt, például a tizenhetedik fejezetben van egy olyan mondat: "Közelebb léptem egyett hozzá...".

Fogalmazás

A helyesírásnál alacsonyabb pontszámot ért el, itt is megtalálhatóak a kezdő hibák. Igyekszem minden főbb szempontot kiemelni, elsőként a komolyabb típusokkal kezdeném.

A történet eleje E/1 jelen időben íródik, de később az író áttért a múlt idejű megfogalmazásra, és e kettő közötti szakaszon gyakran bekezdéseken belül is változik a jelen és múlt idő használata.
Például itt egy mondat a tizenharmadik fejezetből, amiben a helyesírási hibák egy része is megtalálható, amiket már említettem:
"- Jack- suttogta halka, mire felé kapom a fejem, éslátom, hogy szemei nyitva vannak. Gyenge volt, csak a fejét mozdította el, de ebbe is belesajdult."
Itt egyébként sajnos nem teljesen értettem, hogy mije sajdult bele pontosan Mirajnak, a feje fájt ennyire?
Ellenőrzést követően egységesíteni kellene a történet idő szálait, a szóköz és rag hiányokat javítani, kikerülni a szóismétléseket.
Én így korrigálnám a kiemelt mondatot:
"- Jack - suttogta halkan. Rákaptam tekintetem, ő a szemeivel fürkészett. Gyengének tűnt, alig fordult felém, és láthatóan ebbe az apró mozdulatba is belesajdult."

Így már meg is előlegeztem néhány olyan témakört, amikre fontos figyelni, ilyenek például a szóismétlések. Időnként játszani kell a mondatokkal, a szavakkal, hogy ne ismétlődjenek ugyanazon kifejezések, sokszor egy szinonima szótár nem is elegendő a mondatot kell megváltoztatni, hogy elkerülhessük ezeket a hibákat. Ez mindig nagyon időigényes feladat, de az olvasási élmény meghálálja a belefektetett munkát.

Amikre még figyelmet fordítanék, azok a nem megfelelő kifejezések, mondások kijavítása, ebből is akadt néhány a történetben, ilyenekre gondolok például:
"Ehhez mérten pedig nem kel nagy hátat keríteni az ügynek." Helyesen, így szólna: "Ennél fogva, nem kell nagy feneket keríteni az ügynek."
"...fontam ölbe karjaimat..." Helyesen: "...fontam össze karjaimat..."

Előfordultak még olyan esetek, mikor valahogy nem találta a megfelelő kifejezéseket az alkotó, mert vagy túl lett magyarázva egy jelenet, esetleg úgy csavarta a mondatot, hogy az ellentmondásba került önmagával.
Ilyenre gondolok ez alatt:
"Szintem minden második feladatot el kellett magyaráznom neki, bár ez felettébb nem zavart."
A felettébb kifejezés, helyett szerintem érdemes lenne valami egyszerűbbet használni, és a szó jelentése sem ideális ebben az esetben, úgy fogalmaztam volna meg, hogy "...bár ez igazán nem zavart."

Időnként találkoztam írói megjegyzéssel a leírás részben, amiket én teljesen elhagynék, illetve, ami még furcsább az a szereplő kiszólása az olvasóhoz. A történet ugyan E/1-ben íródik, de ez naplószerűen írt történetekben állja meg a helyét, mikor egy szereplő végig kommunikál az olvasóval, de ebben a történetben nincs erről szó.
Például, a tizenhatodik fejezetben található egy ilyen megjegyzés:
"Azért gondoljatok csak bele..." Ilyenkor a szereplő az olvasónkkal kommunikál, ami azért kelt ilyenkor furcsa hatást, mert ezen esetekben olyan, mintha a karakterünk tudná, hogy csak egy történet szereplője, ami nem jellemző általában, ha nem erre épül a történet, mint írtam is például, a napló történetek.

Ami már stilisztikai dolognak számít, hogy időnként az író dőlt betűket használt, de nem értettem az okát, ellenben ott, ahol például Jack visszaemlékezik egy évvel ezelőtti jelenetre, én mindenképp jelöltem volna dőlt betűvel az időugrást, hogy az olvasó is értse, valami változott.

Történet

Aranyos tini szerelem, amiben ott van egy folyamatos kis apró zizegés, ami a feszültséget szolgáltatja a történet alatt.

Amit nem tudtam eldönteni, hogy melyik konfliktusra szeretné fekteti inkább a hangsúlyt az író, mert eleinte nagyon sokat foglalkoztunk Miraj önértékelési problémáival, később az édesapja viselkedése került előtérbe, azután a kapcsolatuk Jackkel, majd a szerelmük megváltozása okozott nehézségeket, mindezekből egyetlen probléma is elég egy ember életébe ahhoz, hogy telis-tele legyen frusztrációval, stresszel, depresszióval.

Az egész mű egy érzelmi hullámvasút, ami magával ragadja az olvasót, egy pillanatra sem hagyja lankadni a figyelmet. Én mégis másként súlyoztam volna az eseményeket, ami már talán kicsit egyénibb meglátás a részemről. Ismerkedésük Jackkel villámcsapásszerű volt, majd a kötet több mint a fele a kapcsolatuk kiteljesedéséről szól, az útról, ami oda vezet, és ami számomra mégis meglepően lassan történt, ahhoz képest, hogy milyen mély kötődés volt mindvégig közöttük.
Az utolsó pár fejezetben már az egyetemi időszakukat mutatja be, és egy olyan konfliktust, ami már sokkal inkább a kapcsolati nehézségekről szól, míg az epilógus maga jó tíz évvel később játszódik, de közel sem lezárás szerű, inkább amolyan kiegészítő novella hatását kelti, mert még be sem fejeződött a nyaralásuk.

Úgy gondolom, hogy ha nem is a kapcsolatuk kialakulását fogná rövidebbre az alkotó, de több fejezetet szánt volna az egyetemi években történt konfliktusra, azzal még hatásosabb, ütősebb történet lehetne. Én nagyon élveztem azt a két fejezetet, szívesen olvastam volna még többet erről. Tudom közkedvelt téma, hogyan jönnek össze a főszereplők a történetben, mégis ezután igen kevesen foglalkoznak a kapcsolatok mélyebb aspektusaival, ami azután következik, hogy eltűnik az úgy nevezett "rózsaszín köd".

Amit fontosnak tartok megemlíteni, hogy Miraj és Jack jelleme olyan szempontból jó választás, hogy elég kétpólusúak a karakterek, és mindkettőnek van a személyiségében némi árnyaltság, amitől élőbbnek érezzük őket, és ezért jól működik kettejük kapcsolata.

Az remek döntés volt, hogy Miraj ennyire különleges külsővel rendelkezik, de az olyan apróságokra, hogy a fiúnak kék vagy barna a szeme fontos nem eltéveszteni, mert az átlag olvasót könnyen kizökkentik ezek az eltérések, ilyen módosításokat, ha végzünk is a szereplőkön, érdemes újra átfutni a történetet, mert ez azt sugallhatja, hogy az író nem gondolta át kellően a dolgokat.

Mindenképp figyelmet kell szentelni a mű dramaturgiai részére, mert akadnak benne elég egyértelműen nem át gondolt területek is, amik alaposabb tervezést követően megfelelőbben felépíthetőek.

Miraj depressziójára, önmaga vagdosására, arra, hogy Jack néhány hónap alatt teljesen kirángatja a mélypontból, érdemes lenne több időt szánni, vagy időnként visszatérni rá a későbbi fejezetkben, vagy például már nem vagdossa magát, ezzel is érzékeltetve, mennyit javult az állapota.

Az édesapja bántalmazása az számomra nagyon meglepő volt, mivel a történet elején egyáltalán nincs utalás a családon belüli erőszakra, sem az alkoholizmusára, ezt jó lett volna apránként felvezetni. Az egyik fejezetben egyszerűen csak megtörténik kettejük összezördülése, miután az előző részben az édesanyját is bántalmazta, és Miraj kórházba is kerül, műteni is kell, de az egyáltalán nem derül ki, hogy pontosan mit kellett műteni, pedig ezektől a részletektől lenne igazán élő a történet. Az édesapa kérdése később szóba sem került, de legalább említésszerűen le kéne zárni az ő szálát is, mivel igen nagy traumát okozott a családnak. Arról is írnék egy külön bekezdésben, miként dolgozták fel az édesanyjával a történteket, mert ezen nem lendül csak úgy túl az ember.

Jack ezután sok időt tölt Mirajjal, a fiút édesapja ki is veszi az iskolából, amit engedélyeznek, itt tudom, hogy az alkotó is kiemelte, hogy mindezen a szereplők maguk is meglepődtek, de valójában nem látom benne a realitást. Azt már sokkal inkább annak tartanám, hogy minden tanítási nap után átmegy hozzá, és ott tölti az idejét, persze csak, ha Jack családjának ez tényleg ennyire belefér. Valójában az ő szüleiről igen keveset tudunk meg, leginkább annyit, hogy édesapja jól keres, és nem ápolja nagyon velük a kapcsolatot a fiú, sosincsenek vele, és hol az egyik, hol a másik lakásban tölti az idejét.

Valahol ezen a ponton érdemes megemlítenem, hogy a kettejük kapcsolata igazán itt mélyült el, itt szembesültek vele, hogy több van közöttük puszta barátságnál, és láttuk, hogy Miraj anyukája hogyan fogadta mindezt, ez a rész szépen fel lett építve, viszont Jack szüleinek reakciójáról már nem hallunk.

Az ezt követő erotikus fejezet kapcsán egyedül az ötlött fel bennem, hogy erről sem előtte, sem utána nem esik több szó, ráadásul Jack eddigi gyengédségéhez képest meglehetősen vad lett, ami egyáltalán nem baj, de még beiktattam volna a jelenet után egy dialógust kettejük között, amiben átbeszélik mindezt, ráadásul a további együttlétek sem igazán kerültek megemlítésre.

Mint korábban is említettem a gimi hátralévő éveit, és az egyetemi időszak csak átfogóan került bemutatásra, ahogy a konfliktus is kettejük között. A gyermekvállalás kérdése és, hogy a lány, illetve annak a szülei miként dolgozták fel a tényt, hogy a fiú, akitől gyermeket vár, valójában sosem lesz a párja.

Előadásmód

A fogalmazást és dramaturgiát korábbiakban már kifejtettem, úgy gondolom, hogy az író nagyon ügyesen tartotta fent a figyelmet a történet során, és nem mélyedt el a drámaibb területeken, egy igazán szívmelengető kapcsolatot követhettünk nyomon, amit szépen tele tűzdelt romantikus elemekkel.

Összeségében, komoly témákat feszeget a mű, fontos, hogy mindezekről beszéljünk a történeteinkben, és még fontosabb, hogy lássuk a jó példákat is magunk előtt, hogyan kellene kezelni ezeket a helyzeteket. Nagyon sok témát vet fel, amik önmagukban is kitehetnének egy egész történetet, mert a valóságban ezekkel igen nehéz megbirkózni, és úgy érzem, ezek boncolgatásában nem mélyültünk el kellőképpen, szerintem érdemes lett volna bővebben kifejteni ezt a rengeteg



A 2019. júniusi versenyen elért pontszámai

Borító: 7 pont
Fülszöveg: 9 pont
Helyesírás: 7 pont
Fogalmazás: 6 pont
Történet: 8 pont
Előadás mód: 8 pont
Összpontszám: 45 pont


A kritikát írta és pontozta: Mila



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kattintások

Kapcsolatfelvétel

Név

E-mail *

Üzenet *