Home Ads

2019. július 7., vasárnap

Dante-sensei - @Dante-94

Fülszöveg


„Egy tanár minden pillanatban döntési helyzetben van: el kell döntenie, hogy a tananyag bűvöletében él, és megpróbál "végezni az anyaggal", vagy segíti a diákjait, hogy kritikus, értő, gondolkodó emberekké váljanak. Dante, jómagam és tanári kar elhasalt akkor, amikor cserbenhagytunk harmincnégy diákot. Szégyellem magam, de én túl gyenge vagyok ahhoz, hogy megoldjam ezeknek a gyerekeknek a problémáit. Csak annyit tehetek értük, hogy egy olyan osztályfőnökre bízom őket, aki már megjárta a mennyet és a poklot, ezáltal saját tapasztalatát is megtudja osztani a diákjaival. Ilyen ember pedig csak a „Fallen Angels" bandában lelhető fel..."




Értékelés

Ongoing 
2 fejezet

Borító

Nem rossz munka, jó a képválasztás, természetesen nem mondok újat azzal, hogy a főszereplőnket ábrázolja. Színhatásokban annyira nem gazdag a kép, de legalább nem üres. Különösen tetszik, a hogy a cím ilyen hamar értelmét nyerte.

Fülszöveg

Szintén nem rossz, azonban szívesebben olvasnék egy rövid összefoglalást, vagy egy alapszituációt leíró szövegdarabot, mint egy kimásolt szövegrészletet a könyvből. Többet elárul a könyvről, és a kíváncsiságot is előhozza az olvasóból.

Helyesírás

Összességében véve jó, azonban vannak hibák, amik ki tudtak zökkenteni az olvasásból. Ilyen például a különböző igék felszólító és kijelentő módjának összekeverése. Erre gondolok pontosan:
„Lás csodát, abban a pillanatban tízen is elébe termettek és remegő kezekkel nyújtották át az öngyújtókat.”
A mondatban a láss egy s-sel szerepel, azonban a környezet megköveteli a felszólító módot. Tehát: láss csodát. Ugyan ez a helyzet még a lássuk, add, mondd szavakkal is.
Egybe-, különírási hibák nincsenek, egyedül a zavaró tényezők szókapcsolat volt egybeírva a szövegben, amit egyébként külön kell.
Ami jelentősen említésre méltó még, az a „se vannak” kapcsolat. Ilyen nincs. Nincsenek, vagy sincsenek.

Fogalmazás

Választékos, szép. Olvastatja magát a mű. Eddig szépen épülnek a cselekmények, de ennél többet nem lehet megállapítani a fent lévő két fejezetből.
Mindenképp jó pont, hogy a szereplők gondolatait dőlt betűvel jelöli az író, ez egyfajta megkülönböztetés az olvasó számára, így ő is tudja, hogy ez elkülönül. Viszont lévén a dőlt betűs írásnak, a gondolatokat zárójelbe már nem kell tenni.
Míg az első fejezetet Dante szemszögén, gondolatain keresztül olvashattuk, a második már egyes szám harmadik személyben, egy új helyszínen kerül bemutatásra. Ez eddig jó, a továbbiakban pedig kíváncsian várom, hogy az osztály és Dante találkozása után milyen szemszöget fog használni az író.
Csak egy kizökkentő kifejezést találtam a szövegben, és ez pedig a:
„Geraldine elsőnek nem válaszolta meg a férfi kérdését.”
Az elsőként szó nem illik bele a mondatba. Sokkal szebb lenne az először, vagy esetleg az elsőre kifejezések használata.
Ettől, és néhány szóismétléstől eltekintve nagyon szép, igényes, gördülékeny a fogalmazás.

Történet

A történet témája számomra nagyon tetszik, mivel a téma, amit boncolgat az iskola, tágabb értelemben az oktatás, a kapcsolat a tanárok és diákok között. Az alapötlet egyedi, eddig szépen kivitelezett.
Dante személyisége alapvetően ambivalens. A dolgokhoz való viszonyulása igazán felnőttes, a férfi érett gondolkodásmódjára ad rálátást, amit a monológjai, és belső gondolatai is alátámasztanak. A másik oldal pedig számomra egy örökké fiatal gyermeket mutat be, akinek vannak gyerekes megnyilvánulásai, káromkodik is, leöregezi az igazgatót, és még ki tudja mik fognak kiderülni a történet során róla.
Rose karaktere a makacs, független, igazán felnőttes. Szinte már kész nő. Megvan a saját véleménye a dolgokról, és bár még nem volt sok időnk megismerni jobban, én hiszem, hogy Rose-nak a kezdeti negativitása ellenére még nagy szerepe lesz a történetben, és talán Dante-hez is lesz köze.

Előadásmód

Jó volt olvasni. Együttvéve teljesen jó az egyensúly a narráció és a párbeszédek közt is, nincsenek felesleges jelenetek, és az eddig megismert szereplők is hitelesek.
Összességében egy nagyon ígéretes történetnek tűnik, komolyabb mondanivalóval, ami még tartogathat meglepetéseket az olvasók számára.
Szívesen ajánlom bárkinek, akit érdekelnek az iskolai történetek, szívesen belepillantana egy tanár elvégezendő dolgaiba, és végigkísérné egy osztály, valamint egy újonnan jött osztályfőnök összeismerkedését.
A 2019. júliusi versenyen elért pontszámai:

Borító: 9 pont
Fülszöveg: 8 pont
Helyesírás: 9 pont
Fogalmazás: 9 pont
Történet: 10 pont
Előadásmód: 10 pont

Összesen: 55 pont

A kritikát írta és pontozta: Petra

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kattintások

Kapcsolatfelvétel

Név

E-mail *

Üzenet *